
Book Review      525International Journal of China Studies
Vol. 3, No. 3, December 2012, pp. 525-528

Book Review

David Bandurski and Martin Hala (eds), Investigative Journalism in China: 
Eight Cases in Chinese Watchdog Journalism, Hong Kong: Hong Kong 
University Press, 2010, 184 pp. + vi

reviewed by
Wong Kok Keong*
Sunway University

	
This well conceived, richly documented and highly engaging volume is a 
must-read for anyone interested in journalism and China. Eight of the ten 
chapters are case studies of investigative journalism highlighting different 
issues and challenges Chinese journalists confront in their valiant effort 
to try and serve the role of fourth estate in Communist-controlled China. 
The introductory chapter, while offering a synopsis of each of the chapters, 
provides a much needed historical time frame to situate the development of 
investigative journalism. It is a development that does not follow a linear 
progression and is deeply tied to the dynamic, often times contradictory, forces 
of authoritarian control of the media/press by the ruling, or pretty much, the 
only political party (Chinese Communist Party) and a marketplace economy 
that the CCP has tried to harness for China’s economic development. The 
chapter also briefly touches on the Internet and the rise of citizen journalists 
performing their own investigations of alleged wrongdoing. The concluding 
chapter offers a fitting wrap-up by pointing to the continuing influence of the 
Communist leadership on watchdog reporting: Chinese investigative jour-
nalism that has manifested in yulun jiandu (or supervision by public opinion), 
yulun diaoxiang (guidance of public opinion), and yidi jiandu (extra-regional 
media supervision); and what some of the more dedicated investigative 
journalists did to get around governmental “supervision” or “guidance”. 

China is still communist, politically, and increasingly capitalist, economi-
cally, today. Media are required to follow the dictates of the Communist Party 
or government and expected to rely on commercial sources of funding, e.g., 
advertising, that emphasizes large audience. It is this political and economic 
mix that has increasingly shaped the character and practice of investigative 
journalism. But the book is quick to remind that this does not mean 
investigative journalism needs the introduction of capitalism to be practiced. 
While this suggests the universal call of journalism to give voice to the 

IJCS 3-3 combined text PDF 20-12525   525 12/20/2012   1:12:58 PM



526      Wong Kok Keong 

powerless and to uncover injustices perpetrated by the powerful, the book is 
equally quick to point out that Chinese investigative journalism has differences 
compared to the more liberal Western approach even though some Chinese 
journalists are known to watch and learn from the U.S. TV news show 60 
Minutes. All this offers a good reminder that investigative journalism might be 
more openly practiced in the West (if it is actually pursued especially in this 
age of media commercialism and corporate media) but one would be remiss in 
thinking investigative journalism has been non-existent in Communist China 
prior to opening its doors to capitalism since the 1980s.

This is actually part of the message of a highly engaging, even scary, 
account of a case study on the spread of HIV through blood donations 
(Chapter 2). Months before a New York Times reporter covered the story and 
made it global, some Chinese reporters, especially Zhang Jicheng, already 
had done the hard work in their investigation that first took them to Henan, a 
remote rural area of China. In the end, the New York Times reporter was the 
only one showered with praise by Asia Society and awarded the Osborn Elliott 
Prize for Excellence for Asian Journalism. This particular episode also points 
to a troubling irony. Even though Chinese reports on the matter had stirred 
up deep concern among a huge Chinese population it was not taken seriously 
by the Chinese government at the national level to take actions until the New 
York Times report appeared. 

Sometimes, however, Communist leadership at the national level might 
have the will to involve journalists to help get them close to what the general 
public might be thinking, saying or demanding. A very good example is the 
fight against corruption at the regional or local levels of government that is 
the focus of another case study (Chapter 7). Indeed, at times, the Communist 
leadership is open to investigative journalism as a way of responding to 
public outcry against corruption. But this by no means is making things 
easier for investigative reporters. Rather, they often would be faced with all 
kinds of resistance and threats due to political patronage enjoyed by lower-
level government officials from those higher up in the Communist Party 
hierarchy. For the higher-ups to be publicly exposed to have linkage with 
the corrupt officials would be a loss of face and political advancements up 
the party hierarchy.

Not surprisingly, perhaps, government or party officials often have con-
trol of the courts to protect their own vested interest, as made clear in a case 
(chapter 1) involving a woman peasant who was attacked with concentrated 
sulfuric acid. While evidence made available through investigative reporting 
by Lu Yuegang of China Youth Daily identified highly placed local govern-
ment officials as the culprit, the woman did not see justice done. On the other 
hand, Wang Baojiang, who was accused by the woman and backed up with 
evidence from Lu’s investigation, sued Lu and China Youth Daily for libel, 

IJCS 3-3 combined text PDF 20-12526   526 12/20/2012   1:12:58 PM



Book Review      527

and won. The court did not dare touch him because he was a permanent 
fixture of local politics and had deep political ties to the Communist Party.

But while “political considerations often override the truth” (p. 31), that’s 
not to say government/party officials would always get off scot-free. One 
such case (chapter 7) involves Li Zhen. His name first surfaced when China’s 
number one news agency Xinhua offered a terse, routine report about him as 
“a relatively low-level cadre from Hebei Province” (p. 127) being expelled 
from the Communist Party for bribery and illegally possessing public and 
private property. Mainland Chinese media followed up on it by focusing on 
the magnitude of the bribery (8.68 million yuan) and illegal possession of 
property (10.5 million yuan). A Hong Kong paper took a different approach. 
It labeled the scandal as “the biggest political earthquake to hit Hebei in 
the era of economic reforms” and suggested “the existence of an extended 
web of corruption in Hebei Province” that could very well implicate more 
high-level officials (p. 127). Enter Lifeweek, a leading Beijing-based weekly 
news magazine. The editors initially did not give Li’s story much attention 
and did not think it would get readers’ interest. However, when report by the 
Hong Kong paper left lingering questions, the magazine decided to give it 
more attention. As they dug more into the story, the more they realized the 
severity of the situation. Lifeweek reports steadily increased their readership. 
But that alone was not enough to eventually get the court to convict Li and 
sentenced him to death. Rather, the peculiar role of neican was important 
here. A significant part of the political life since the creation of Communist 
China in 1949, neican offers “party and government officials with facts and 
commentary on key issues deemed too sensitive for the news page” (p. 135). 
Media editors who regard a story as too risky for a public audience could 
send it to their neican editor to polish it up for a select group of officials. Li’s 
downfall could just as much be due to his transgression as a lowly official 
who amassed great wealth through corruption that could potentially bring 
down many high-level officials.

But China’s corruption could also be found in the corporate world as 
illustrated by the case of the Beijing taxi corruption (Chapter 5). Investigative 
reports through a weekly supplement to China Economic Times featured 
widespread corruption at the top with the taxi drivers having to put up with 
blatant abuses or exploitations. The reports drew large readership. Even a few 
top members of the Communist Party had expressed their dissatisfaction with 
the taxi situation. But this was only up to a point because when the staff of the 
weekly supplement soon requested the government to extend their frequency 
of publication, they were rebuked with a stern question: “Who said you could 
do a report on Beijing’s Taxi industry?”

The eight case studies of investigative journalism clearly show that 
Chinese investigative reporters had to walk constantly on egg shells to do 

IJCS 3-3 combined text PDF 20-12527   527 12/20/2012   1:12:58 PM



528      Wong Kok Keong 

what is right for the people of China. As much as the book accounts for the 
state and practice of China’s investigative journalism, it also, to its credit, 
draws readers in with its concern about the watchdog reporters themselves – 
how they went about performing their investigative reporting and what has 
happened to them after their reports were published – because these reporters, 
unlike those in the West, do not get paid much to begin with and constantly 
risk retaliation from governmental officials upset with their investigating 
and reporting.

Note

* 		  Dr Wong Kok Keong 黄國強 has taught at Monash University, Sunway Campus, 
and currently lectures at Sunway University, Malaysia. He holds a BA in Jour-
nalism (1984) and MA in Mass Communication (1986) from Temple University, 
Philadelphia, Pennsylvania, and PhD in International Mass Communication & 
Culture (1990) from the University of Massachusetts, Amherst, Massachusetts. 
From 1990 to 2011 Dr Wong taught at St. Norbert College, De Pere, Wisconsin, 
United States of America, where he was an Associate Professor from 1994. 
<Email: wongkk@sunway.edu.my>

IJCS 3-3 combined text PDF 20-12528   528 12/20/2012   1:12:58 PM




