
Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      273International Journal of China Studies
Vol. 6, No. 3, December 2015, pp. 273-295

The Dynamics of Mainstream and 
Internet Alternative Media in Hong Kong:
A Case Study of the Umbrella Movement+

Ying-Ho Kwong* 
Department of Government and Public Administration

 Chinese University of Hong Kong

Abstract 
Existing literatures recognise the Chinese government’s intention since 
the handover was to assert political control over Hong Kong’s mainstream 
media by enforcing self-censorship. This is evident by the way politically 
sensitive news were dealt with, which directly or indirectly relate to the 
interests of China. Since late September 2014, the Umbrella Movement (or 
Umbrella Revolution) has become a delicate issue in both China and Hong 
Kong. For locals, this movement was a student-led campaign to champion 
universal suffrage without unreasonable political screening; however, Beijing 
considered the campaign a threat to its authority. So, how did Hong Kong 
media respond to this political conundrum? This study found that most 
mainstream media organisations took an anti-movement stance and practise 
self-censorship so as not to offend the Chinese government. For this reason 
many Hong Kong people became dissatisfied and turn to the Internet to 
criticise mainstream media and to support the Umbrella Movement. Overall, 
online media have created an alternative political space attracting critically 
minded and democratic-oriented Hong Kong citizens.

Keywords: the Umbrella Movement, media self-censorship, Internet 
alternative media, mainstream media, Hong Kong and China

1. Introduction
Existing literatures recognise that the Chinese government has been 
attempting to control Hong Kong media through inducing media self-
censorship since the 1997 handover, which is seen as a threat to press freedom 
(Lee and Lin, 2006; Ma, 2007). A survey in 2014 showed that 49.1 per cent of 
citizens believed the Hong Kong media practised self-censorship (HKUPOP, 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   273 16/11/2015   12:00:17 PM



274      Ying-Ho Kwong  

2014a) and 56.7 per cent believed the media had reservations about criticising 
the Chinese government (HKUPOP, 2014b). The problem of media self-
censorship is especially evident in relation to politically sensitive news topics. 
These include Taiwan independence, commemoration of the Tiananmen 
incident, and the legal status of the Falun Gong in Hong Kong, because they 
either directly or indirectly challenge the legitimacy and authority of Beijing 
(Lee and Chan, 2009). Thus, media treatments of these topics are also what 
most academics and commentators make reference to when evaluating media 
self-censorship (Cheung, 2003; Fung, 2007). Given this situation, a series of 
academic works have found that most mainstream media organisations tend 
to avoid these sensitive matters or use alternative means (inviting external 
commentaries or employing foreign media reports) to handle these issues in 
order not to provoke the Chinese leaders (Lee, 2000; 2007). 

Since September 2014, the Umbrella Movement has become another 
politically sensitive topic. It used blocking of main roads as a protest strategy, 
urging the Standing Committee of the National People’s Congress (NPCSC) 
to retract the framework of the Chief Executive Election method in 2017, and 
calling for more democracy in Hong Kong. In local eyes, the movement was 
mainly led by university and secondary school students to fight for a Chief 
Executive Election without “unreasonable political screening”. However, 
in Beijing’s assessment, this movement was a challenge to its authority. 
Some argued this campaign was a “colour revolution”, funded by Western 
governments, in an attempt to overthrow the Chinese regime in Hong Kong. 
A number of pro-China media even declared this movement is in fact fighting 
for “the independence of Hong Kong”. It is under this circumstance that 
news of the Umbrella Movement was intentionally filtered or blocked on the 
mainland. So, how have mainstream and Internet alternative media in Hong 
Kong responded to this politically sensitive topic?

By examining the case study of the Umbrella Movement, this article 
argues that most mainstream media organisations took an anti-movement 
stance and continuously practised self-censorship whereas an increasing 
number of Hong Kong people criticised their performance and paid more 
attention to the Internet alternative media, mostly offering pro-movement 
information. Thus, the circulation of Internet news expanded alarmingly 
during the movement.

2. 	Theoretical Review: The Dynamics of Mainstream and Internet 		
	 Alternative Media
In the field of media studies, the dynamic between mainstream and Internet 
alternative media has developed into an important theoretical perspective. By 
definition, “Internet alternative media” refers to media organisations with their 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   274 16/11/2015   12:00:17 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      275

own news reporting team (e.g. editors and journalists) and news reports which 
mainly rely on the Internet (e.g. Facebook or webpage, etc.) for message 
delivery (Morone, 2013) while “mainstream media” refers to the traditional 
media organisations (e.g. TV, newspaper and radio, etc.) that capture the 
attention of the majority of society and hold the symbolic power to present 
and define “social reality” (Couldry, 2000). With the Internet having become 
popular in recent decades, the production and distribution cost for operating 
alternative media organisations has decreased, thus facilitating people’s 
participation in coproduction of alternative media content and reaching a 
wide audience. More importantly, Internet alternative media provide more 
options to audience instead of only relying on traditional media (Bennett 
and Iyengar, 2008). Correspondingly, there are increasing numbers of studies 
which are interested in the overall impact of online alternative media usage 
on mainstream media. 

Some studies adopt an “inclusive approach” and argue that Internet 
alternative media can facilitate the activation and expression of viewpoints 
which are excluded from mainstream media (Bareiss, 2001; Dahlberg, 
2007; Kenix, 2011). They believe mainstream media may ignore voices of 
the marginal or minority groups (e.g. animal rights, LGBT (Lesbian, Gay, 
Bisexual, and Transgender) or ethnic minority issues) while the Internet offers 
an “alternative public realm” (Downing 1988) which reinforces the views 
of the “particular interpretative communities” (Manning, 2001, p. 226). The 
ultimate aim of Internet alternative media is to supplement mainstream media 
by offering more angles to explain issues. Hájeka and Carpentier (2015), for 
instance, applied the case of the Czech Republic and argued that the existence 
of online alternative media helps in the promotion of media diversity.

However, some other studies take an “exclusive approach” and argue 
that Internet alternative media aim to challenge the “hegemonic power” of 
mainstream media (Couldry and Curran, 2003). Mainstream media have 
long been criticised for being too pro-establishment (Boykoff, 2006) which 
reflects the conservative values (McChesney, 2000) and defends the interests 
of authority (Coyer, Dowmunt and Fountain, 2007). But, it captures the 
attention of the social majority and frames “social reality”. As mainstream 
media organisations tend to rely on advertisements from private companies 
and official information sources for funding, the phenomenon of “selective 
exposure” becomes common, especially for sensitively political issues, in 
order not to offend the power holders such as the government and major 
business corporations (Stround, 2008). As a result, it creates a sense of media 
scepticism, which refers to the public perception that media organisations are 
not objective in their reporting and sacrifice their professionals for personal 
gains (Kohring and Matthes, 2007). Tsfati and Cappella (2003) found that 
intense scepticism and erosion of trust in mainstream media could contribute 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   275 16/11/2015   12:00:17 PM



276      Ying-Ho Kwong  

to Internet alternative media usage. Currently, this school of thought has 
further developed into two aspects to examine this argument.

The first is an audience perspective. Tsfati (2010), for instance, conducted 
a quantitative survey regarding the case of the United States and found 
that Americans who trust the media read more mainstream news whereas 
those who mistrust mainstream media read more news information from the 
Internet. Studies of the Internet have also covered Hong Kong. Leung and Lee 
(2014) found that Hong Kong people who perceive media self-censorship as a 
series problem are more likely to be Internet alternative media users. 

The second is a content-provider perspective. Larsson (2014) conducted 
a qualitative interview study in Sweden and argued that many Internet 
alternative media producers and citizen opinion writers started or participate 
in online media organisations due to the dissatisfaction with mainstream 
media. The findings show that many expressed counter-hegemonic ideas and 
oppose the dominant ideas of media and politics. In light of the rapid increase 
of Internet alternative media usage during the Umbrella Movement, this paper 
also applies the content-provider angle to validate this theory. 

3. Research Methods
Both quantitative and qualitative methods were employed in this study. In 
order to evaluate the performance of mainstream media, content analysis 
and case study were adopted. Seventeen newspapers were selected due 
to their significance in the media scene in Hong Kong to analyse their 
political positions from headline stories and editorials during the Umbrella 
Movement from 29th September to 15th December 2014. The original data 
set was mainly obtained from Wisenews search engine. Tabulations have been 
compiled to analyse the empirical patterns that underline the political stance 
during the movement. “Pro-movement” refers to the position in support of 
the movement, condemning the government and police forces whereas “anti-
movement” means the position criticising the movement as well as supporting 
the government and police (for details see Table 1). “Neutral” refers to 
balancing the interests of both sides. For television and radio news, a series 
of case studies was chosen to examine their performance.

For the sake of gaining a primary understanding of the rise of Internet 
alternative media, in-depth interviews were conducted with content-
providers (e.g. founders, Chief Executive Officers and journalists) from 
online alternative media. An interview guideline was designed to ask some 
standard questions about their organisational and personal experience. The 
study focused on why they found or joined the online alternative media, their 
personal perception towards mainstream media, attractiveness of their news 
reports, their daily operations and the prospects for future development.

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   276 16/11/2015   12:00:17 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      277

4. The Challenge of Media Self-censorship in Hong Kong

Since the official agreement on the transfer of sovereignty of Hong Kong 
from the United Kingdom to China in the early 1980s, the future of press 
freedom in Hong Kong has attracted global and local concern. In general, 
many scholars believed the political change after the handover would bring 
new state-media relations (Chan and Lee, 1991; Lee and Chu, 1998). Some 
predicted that the new sovereign government would continue the strategy of 
co-option, like the colonial government did (Fung and Lee, 1994). Others 
assumed that the power transfer was accompanied by shifts in “journalistic 
paradigms”, referring to the mass media with a critical attitude towards the 
Chinese government incrementally shifting to a more centrist position (Chan 
and Lee, 1989). As the Chinese government had to demonstrate to the British 
government and the world that it respected the “One Country, Two Systems” 
principle and freedom of the press in Hong Kong, media control was not 
obvious during the transition (Lee and Chan, 2009). However, the Chinese 
government had a bad record of suppressing press freedom so Hong Kong 
people, journalists, and academic experts generally believed that with more 
control and repression from China, media self-censorship would gradually be 
practised after 1997 (Lee, 1998; Vines, 1999).

In line with the earlier studies, current literature has long agreed that 
self-censorship is an omnipresent threat for Hong Kong media (Holbig, 
2003; Lee and Lin, 2006; Ma, 2007). Media self-censorship refers to “a 
set of editorial actions committed by media organisations aiming to curry 
favour and avoid offending the power stakeholders such as the government, 
advertisers and major business corporations” (Lee and Chan, 2009, p. 112). 
In Hong Kong, unlike on the mainland, there was no formal pre-publication 
censorship system imposed and the Chinese government had no institutional 
power to remove journalists or close down media organisations. But, in fact, 
they have issued reporting directions to “guide” the Hong Kong press (Chan, 
Lee and So, 2012). Since the handover, the Chinese government has displayed 
certain “bottle lines”, known as the “three no’s” policy for Hong Kong, to 
limit acceptable coverage (Lee and Chu, 1998). Under the policy, the mass 
media have to pay careful attention to or refuse to report three politically 
sensitive topics, namely (1) no advocacy for Taiwan or Tibet independence, 
(2) no engagement in subversion activities, and (3) no personal attacks on 
national leaders. Obviously, the three-no areas are all concerned with national 
issues and interests. However, in recent years, the policy has shifted to local 
matters: media treatment of news topics, including Taiwan independence, 
commemoration of the Tiananmen incident and the legal status of the Falun 
Gong in Hong Kong, which have been regarded as the top sensitive stories for 
the Chinese government (Lee and Chan, 2009). As the Chinese government 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   277 16/11/2015   12:00:17 PM



278      Ying-Ho Kwong  

does not want to openly constrain freedom in Hong Kong or formally 
punish the “violating” media organisations, it turned to inducing media self-
censorship by adopting strategic interactions between the media organisations 
and power holders (Lee, 2007). 

To begin with, the Chinese government influenced the media organisa-
tions through co-opting media owners and executives, especially those with 
close economic ties on the mainland (Ma, 2007). For the Beijing leaders, 
indirect paths to control local media were more feasible and operational. 
Certainly, operating business in China heavily relies on guanxi while the 
success of business depends very much on the policy or ad hoc regulations 
issued by the Chinese authorities with close ties. Thus, businessmen with 
huge investments in China tend to create harmonious relations with the 
authorities by giving “gifts” or avoiding offending the leaders while the 
Chinese government might offer political and presumably economic benefits 
in return (Chan, Lee and So, 2012). Numerous researches pointed out that 
most owners of Hong Kong’s mainstream media organisations were either 
nominated from high-level government institutions, usually members of 
the Chinese People’s Political Consultative Committee or the NPC, or 
tycoons with extensive business relations on the mainland so this special 
political and economic status forced the media organisations to report news 
in a “careful” manner (Fung, 2007; Ma, 2007). With regard to “radical” and 
“stubborn” media, the Chinese government ordered pro-China companies to 
withdraw their advertisements from them (Ching, 1998). The Apple Daily, 
a pro-democracy newspaper and also “problematic newspaper” in Beijing’s 
eyes, had long faced an advertising boycott by pro-Beijing figures such as 
developers and banks as a form of punishment since the 1997 handover (Hong 
Kong Journalists Association, 2007).

Secondly, norms of “political correctness” were also set up and exercised 
by Chinese officials through their criticisms of the Hong Kong media (Lee, 
2007). From 1999 to 2000, Chinese officials criticised Hong Kong media’s 
standpoints on the question of Taiwan. Wang Feng-chao, deputy director 
of China’s Liaison Office openly warned the media not to report views 
advocating independence for Taiwan (Hong Kong Journalists Association, 
2000). Then, after the 1st July demonstration in 2003, in which 500,000 
citizens protested against the national security legislation, Chinese officials 
criticised a number of local media organisations as major mobilisers behind 
the movement. In March 2013, the Liaison Office was discovered to have 
made direct calls to individual journalists. One journalist of a television 
station said that he received a warning from an official in Beijing about 
not conducting sensitive interviews related to the Tiananmen incident and 
claimed that he was “being watched” (Hong Kong Journalists Association, 
2014). Thus, some journalists tend to report news according to the norms of 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   278 16/11/2015   12:00:17 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      279

professional “objectivity”, preferring not to criticise the authorities, so as to 
avoid responsibility, trouble or punishment. Lee (2007) regarded this kind of 
“objectivity” as also a means of “self-censorship”.

Thirdly, the Chinese government further constrained the entry permissions 
to Hong Kong and Macao journalists. In February 2009, Beijing announced 
new reporting rules to replace the previous ones, the so-called seven 
regulations, made in the wake of the 4th June 1989 crackdown. The new 
rules required journalists to apply in advance to the State Council’s Hong 
Kong and Macau Affairs Office for permission to report on the mainland. 
Before this, most journalists could travel freely to the mainland on reporting 
duties (Hong Kong Journalists Association, 2009). For “friendly” media, 
permission could be obtained from the Chinese officials easily. But, for 
“hostile” ones, travel for reporting was severely restricted. The Apple Daily, 
for example, was for several years banned from reporting in China (Hong 
Kong Journalists Association, 2001). In order to maintain access to China, the 
media organisations had to coordinate their strategy. Therefore, it is safe to 
conclude that the Chinese government controls Hong Kong through co-opting 
media owners, setting up the norms of “political correctness” and exercising 
“reporting restrictions on the mainland”. Hence, Ma (2007) summarised that 
the state-press relationship after the handover was under the dynamics of 
“constant negotiation amidst self-restraint”. 

5. New Politically Sensitive Topic in China: The Umbrella Movement

In the context of comparative studies, Hong Kong is an interesting hybrid 
regime. People enjoy a high level of civil liberties such as freedom of the 
press and rule of law, but Hong Kong is still far from being a full democracy 
because of its limited electoral system. Today, half of the seats in the 
Legislative Council are not chosen by universal suffrage and the Chief 
Executive is still handpicked by an Election Committee comprising 1,200 
members, mainly made up of businessmen and controlled by Beijing. In 
December 2007, the NPCSC officially announced that the election method for 
the fifth Chief Executive in 2017 may be implemented by universal suffrage. 
The whole debate since has concentrated on how to remove or maintain the 
political screening before the election.

In order to advocate the elimination of “unreasonable screening”, Benny 
Tai Yiu-ting, together with Reverend Chu Yiu-ming and Chan Kin-man, 
formally called upon a group of people to occupy Central, the most important 
business district, as a method to fight for democracy. Although “Occupy 
Central” held a series of activities, including deliberation days, protests and 
a referendum in an attempt to attract public attention and gain their support, 
but the NPCSC ignored all of them and announced the framework for the 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   279 16/11/2015   12:00:17 PM



280      Ying-Ho Kwong  

election method of the Chief Executive in 2017 on 31st August 2014. The 
framework expressly declares that (1) the future Nominating Committee will 
be formed “in accordance with” the make-up of the 1,200-member Election 
Committee from the 2012 election, (2) the Committee will be divided equally 
between four sectors (business, professional, labour and political sectors) 
and largely controlled by pro-China forces, as well as (3) each candidate will 
need the endorsement of at least 50 per cent of the committee’s members 
(only 12.5 per cent of nominations was needed for each candidate in the 
2012 election) (South China Morning Post, 2014a). These decisions were 
denounced as “shutting the gate on Hong Kong’s political reform”, resulting 
in condemnation by pro-democratic legislators, Occupy Central and student 
representatives.

On 22nd September 2014, students, including those from university 
and secondary school, started a week-long class boycott to draw public 
attention to democracy outside government headquarters. On 28th September, 
thousands of demonstrators attempted to block the road in Admiralty; 
then, the police fired 87 canisters of tear gas and used pepper spray and 
batons against them. Protesters finally occupied the main roads outside 
the government headquarters complex in Admiralty and many joined in to 
block a section of Causeway Bay and Nathan Road in Mong Kok. As the 
protesters held umbrellas to protect themselves against tear gas and pepper 
spray, international media, for example, the CNN, BBC, and Reuters, called 
this campaign the Umbrella Revolution while local media portrayed it as the 
Umbrella Movement. Overall, the whole campaign blocked main roads in 
Hong Kong for 79 days from 28th September to 15th December 2014.

For most locals and international media, the Umbrella Movement was 
a student-led campaign for “an election method for the Chief Executive 
that ensures their rights of choosing”. However, the interpretation of the 
pro-Beijing leaders was entirely different. They portrayed the Umbrella 
Movement as attempts to overrule decisions made by the NPCSC and 
challenge the authority of the Chinese government. President Xi Jin-ping 
stated that this movement was a direct challenge not just to the authority of 
the Hong Kong government but Beijing (The Standard, 2014). In addition, 
some Beijing leaders such as Wang Yang, the Vice Premier, and Zhang Xiao-
ming, the director of the Central Government’s Liaison Office in Hong Kong, 
regarded this as a “colour revolution”, which referred to a protest funded by 
Western governments to create chaos (South China Morning Post, 2014b). 
Even worse, the People’s Daily linked the Occupy movement to seeking 
Hong Kong’s “self-determination” and even “independence” (South China 
Morning Post, 2014c). 

Because of the political sensitivity, news related to the Occupy movement 
was strictly blocked on the mainland and only pro-China opinions and 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   280 16/11/2015   12:00:17 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      281

news could be released in China. The Chinese government’s worry was that 
the Occupy movement (such as the protest tactics, issues and mobilising 
methods) might have repercussions on the mainland, creating a potential 
threat to the mainland’s stability (Ming Pao Daily News, 2014a). Then, the 
Chinese government published a series of news reports and commentaries 
through its three mouthpieces (Central China Television, the People’s Daily 
and the Xinhua News Agency) for several days continuously, highlighting 
the disruption caused, emphasising that any attempt to force the Chinese 
government to accept “unreasonable demands” was futile and restating its 
high-profile support for the Hong Kong government administration. Overall, 
the Umbrella Movement has become a politically sensitive topic, and for this 
reason the media treatment of this issue can be considered significant in the 
evaluation of the phenomenon of self-censorship. 

6. Performance of Mainstream Media during the Umbrella Movement

In Hong Kong, people traditionally rely on newspapers, television and radio 
as the main source of news. In 2014, 53.2 per cent of citizens depended on 
newspapers, while 77.8 per cent and 26.2 per cent relied on television and 
radio respectively (HKUPOP, 2014c). The influence of mainstream media 
still prevails and framing power is still exercised. However, the pro-China 
stance and media self-censorship are quite obvious when facing this politically 
sensitive issue.

Hong Kong newspapers used to be classified in terms of their political 
stance towards China and democracy (Lee and Lin, 2006). During the 
Umbrella Movement, for example, Hong Kong people classified the pro-
China newspaper as “anti-movement” in contrast to calling a pro-democracy 
paper “pro-movement”. In general, the pro-China papers tended to take an 
anti-movement stance, which (1) urged the protesters to stop occupying, (2) 
put more emphasis on the social disturbance, illegal practices and economic 
destruction, (3) supported the police with regard to road clearance and (4) 
encouraged the Hong Kong people to accept the framework of universal 
suffrage set out by the Chinese government. On the other hand, the pro-
movement papers tend to present empathy for the protesters, which (1) 
urged the government to make concessions, (2) reported the beauty of the 
protesters, (3) focused on the police’s and gangsters’ violence in attacking 
the protesters and (4) emphasised that Hong Kong need democracy without 
political screening. The Western media generally took the pro-movement 
side and supported Hong Kong protesters to protect the rights of democracy. 
Time Magazine (2014), for example, used the Umbrella Revolution as a 
cover story with the headline “The Umbrella Revolution: Hong Kong’s fight 
for freedom is a challenge to China”. The Independent (2014) released an 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   281 16/11/2015   12:00:17 PM



282      Ying-Ho Kwong  

editorial entitled “Hong Kong grows up – and scale of protests is a warning 
to Beijing”, highlighting the bravery of protesters and expansion of Beijing’s 
intervention in Hong Kong affairs. However, most local newspapers took a 
different stance in their reporting.

Table 1 summarises the political positions of 17 major newspapers 
(including free and paid ones) through analysing the headline stories and 
editorials during the Umbrella Movement. In regard to the headline stories, 
which were used to attract readers, the findings show that most newspapers 
took an anti-movement stance. More than half of them (53.01 per cent) tended 
to describe the Umbrella Movement as chaotic (Oriental Daily, 2014), a 
battlefield (Sing Tao Daily, 2014), illegal (Hong Kong Commercial Daily, 
2014a) and violent (Wen Wei Po, 2014a). On the other hand, only a few 
newspapers (14.86 per cent) took a pro-movement stance and portrayed the 
movement as brave (Apple Daily, 2014a) and condemned the violent sup-
pression by the police (Hong Kong Economic Journal, 2014a). The “neutral” 
position (32.13 per cent) attempted to balance the interests of both sides. Table 
2 shows the headlines of major newspapers on 29 September 2014. 

Besides showing that most headlines were anti-movement, the analysis of 
editorials, representing the position of the newspaper organisations, indicated 
a similar pattern. The anti-movement newspapers (66.49 per cent) tend to 
condemn the movement and urge the protests to stop occupying areas of 
Hong Kong. Their core messages included damage to the competitiveness 
of Hong Kong (Hong Kong Commercial Daily, 2014b), the movement 
being funded by the United States (Ta Kung Pao, 2014) and support for the 
police in the clearance (Wen Wei Po, 2014b). The pro-movement newspapers 
(16.29 per cent) attempted to frame the protests as rational and peaceful 
ones (Apple Daily, 2014b) and urged the government to solve the political 
conflicts actively (Hong Kong Economic Journal, 2014b). Also, the neutral 
editorials (17.22 per cent) tried to balance the powers on both sides and 
urged the government and protesters to solve the political conflicts through 
conversation. Overall, most newspapers reported the Umbrella Movement 
in a pro-China light whereas only a few media organisations took the pro-
movement side to support the protest.

Indeed, the Apple Daily, a major local newspaper openly supporting 
the Umbrella Movement, faced a series of political suppression attempts 
by pro-China camps. A group of anti-movement protesters (suspected of 
being mainlanders and gangsters) blocked the entrances of the newspaper’s 
headquarters and obstructed newspaper delivery trucks and staff buses for 
more than a week. The protesters claimed that they wanted to voice their 
anger against the newspaper’s favourable coverage of the movement (South 
China Morning Post, 2014d). In addition, the Apple Daily came under a 
soy sauce attack: groups of masked men approached delivery staff in three 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   282 16/11/2015   12:00:17 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      283

Ta
bl

e 
1 

 P
ol

iti
ca

l S
ta

nc
es

 o
f M

aj
or

 N
ew

sp
ap

er
s 

H
ea

dl
in

e 
St

or
ie

s 
an

d 
Ed

ito
ria

ls
 (2

9t
h 

Se
pt

em
be

r t
o 

16
th

 D
ec

em
be

r 2
01

4)

	
H

ea
dl

in
e 

St
or

ie
s 

(N
um

be
r 

of
 p

ie
ce

)	
Ed

ito
ri

al
s 

(N
um

be
r 

of
 p

ie
ce

)
N

am
e 

of
 N

ew
sp

ap
er

	
U

sa
ge

 R
at

e
	

(M
ea

n)
	

Pr
o-

m
ov

em
en

t	
N

eu
tr

al
	

An
ti-

m
ov

em
en

t	
To

ta
l	

Pr
o-

m
ov

em
en

t	
N

eu
tr

al
	

An
ti-

m
ov

em
en

t	
To

ta
l

A
pp

le
 D

ai
ly

	
4.

75
	

54
	

5	
0	

59
	

66
	

0	
0	

66
H

ea
dl

in
e 

D
ai

ly
	

3.
65

	
0	

22
	

26
	

48
	

0	
0	

41
	

41
O

rie
nt

al
 D

ai
ly

	
3.

22
	

0	
9	

55
	

64
	

0	
4	

50
	

54
M

in
g 

Pa
o 

D
ai

ly
 N

ew
s	

3.
20

	
18

	
36

	
5	

59
	

10
	

16
	

23
	

49
A

M
73

0	
3.

14
	

5	
20

	
6	

31
	

–	
–	

–	
–

M
et

ro
 D

ai
ly

	
2.

92
	

11
	

24
	

1	
36

	
–	

–	
–	

–
Si

ng
 T

ao
 D

ai
ly

	
2.

92
	

0	
15

	
32

	
47

	
0	

9	
56

	
65

So
ut

h 
C

hi
na

 M
or

ni
ng

 P
os

t	
2.

48
	

5	
43

	
0	

48
	

7	
12

	
6	

25
Th

e 
Su

n	
2.

22
	

0	
2	

28
	

30
	

0	
4	

45
	

49
H

on
g 

K
on

g 
Ec

on
om

ic
 T

im
es

	
2.

19
	

0	
6	

11
	

17
	

4	
23

	
14

	
41

Th
e 

St
an

da
rd

	
1.

98
	

4	
20

	
8	

32
	

10
	

9	
18

	
37

H
on

g 
K

on
g 

Ec
on

om
ic

 J
ou

rn
al

	
1.

75
	

3	
7	

4	
14

	
21

	
18

	
2	

41
W

en
 W

ei
 P

o	
1.

59
	

0	
0	

69
	

69
	

0	
0	

67
	

67
Si

ng
 P

ao
	

1.
42

	
0	

4	
42

	
46

	
0	

6	
29

	
35

Ta
 K

un
g 

Pa
o	

1.
40

	
0	

0	
71

	
71

	
0	

1	
65

	
66

H
on

g 
K

on
g 

D
ai

ly
 N

ew
s	

1.
30

	
11

	
26

	
2	

39
	

4	
21

	
21

	
46

H
on

g 
K

on
g 

C
om

m
er

ci
al

 D
ai

ly
	

1.
26

	
0	

1	
36

	
37

	
0	

6	
61

	
67

To
ta

l		


11
1	

24
0	

39
6	

74
7	

12
2	

12
9	

49
8	

74
9

(P
er

 c
en

t) 
	

(1
4.

86
%

)	
(3

2.
13

%
)	

(5
3.

01
%

)	
(1

00
%

)	
(1

6.
29

%
)	

(1
7.

22
%

)	
(6

6.
49

%
)	

(1
00

%
)

N
ot

es
: 	

H
ea

dl
in

e 
st

or
ie

s 
an

d 
ed

ito
ria

ls
 w

hi
ch

 a
re

 u
nr

el
at

ed
 to

 th
e 

U
m

br
el

la
 M

ov
em

en
t a

re
 e

xc
lu

de
d.

	
Pr

o-
m

ov
em

en
t 

= 
Su

pp
or

tin
g 

th
e 

m
ov

em
en

t, 
co

nd
em

ni
ng

 t
he

 a
ct

io
ns

 o
f 

go
ve

rn
m

en
t 

an
d 

po
lic

e 
fo

rc
es

, a
nd

 u
rg

in
g 

th
e 

go
ve

rn
m

en
t 

to
 m

ak
e 

po
lit

ic
al

 c
on

ce
ss

io
n;

 A
nt

i-m
ov

em
en

t =
 C

rit
ic

isi
ng

 th
e 

m
ov

em
en

t, 
em

ph
as

isi
ng

 th
e 

ec
on

om
ic

 a
nd

 so
ci

al
 d

am
ag

e 
as

 w
el

l a
s, 

su
pp

or
tin

g 
th

e 
po

lic
e 

fo
r c

le
ar

an
ce

; N
eu

tra
l =

 B
al

an
ci

ng
 th

e 
in

te
re

st
s 

of
 b

ot
h 

si
de

s.
So

ur
ce

: 	
A

ut
ho

r’s
 a

na
ly

si
s, 

ba
se

d 
on

 th
e 

in
fo

rm
at

io
n 

ob
ta

in
ed

 fr
om

 th
e 

W
is

eN
ew

s e
le

ct
ro

ni
c 

da
ta

ba
se

 a
nd

 th
e 

us
ag

e 
ra

te
 is

 fr
om

 O
nl

in
e 

C
om

m
un

ic
at

io
n 

R
es

ea
rc

h 
C

en
tre

 (2
01

1)
.

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   283 16/11/2015   12:00:17 PM



284      Ying-Ho Kwong  

locations. They threatened the staff with knives and poured sauce on stacks of 
newspapers, hitting 15,200 copies of the Apple Daily (South China Morning 
Post, 2014e). Even worse, Jimmy Lai Chee-ying, the founder of the Apple 
Daily, came under physical attacks at the occupy site in Admiralty after which 
three men were arrested because they were suspected of hitting him in the 
face with stinky animal organs (South China Morning Post, 2014f). The case 
of the Apple Daily demonstrates how the pro-Beijing forces have suppressed 
press freedom and attacked “hostile” media organisations. In order to get out 
of trouble, the other newspaper organisations tend to be conservative, forcing 
media reports to toe the line of China’s stance.

Apart from newspapers, TV stations also faced the criticism of being 
“harmonised”. As mentioned above, Hong Kong people mainly rely on 
television for news. Although there are two free-to-air stations, TVB’s 
market position is so dominant that it captures more than 90 per cent of the 
television audience (Chan, Lee and So, 2012). However, the self-censorship 
of television news is also remarkable. TVB has close economic ties in 
Guangdong Province and Charles Chan Kwok-keung, the chairman, has 
extensive business operations on the mainland (Sunshine Magazine, 2013). 
When the protests had continued for almost three weeks, protesters decided 
to surround the Chief Executive’s Office and conflicts between the police and 
protesters were sparked off on Lung Wo Road in Admiralty. TVB news aired 
video showing a group of plain-clothes police officers carrying out violent 
and sustained attacks on an unarmed and restrained protester, Ken Tsang 

Table 2  Headlines of Influential Newspapers on 29th September 2014

Name of Newspaper	 Political Stance	 Headline

Oriental Daily	 Anti-movement	 Chaos! The wave of protests: Use of 		
		  Tear Gas
Ta Kung Pao	 Anti-movement	 Chaos of Occupy Centre Central, the 		
		  Financial Centre, faced to be 
		  paralysed: Shame on Benny Tai
Headline News	 Anti-movement	 Chaos of Occupy Central
Ming Pao Daily News	 Neutral	 Police fired tear gas endlessly: Occupy 	
		  expanded to Hong Kong Island and 		
		  Kowloon
Apple Daily	 Pro-movement	 Not Scared! 60,000 participated in 		
		  Occupy Central and urged Leung to 		
		  resign

Source:	 Author’s analysis and translation, based on the headlines obtained from the 
WiseNews electronic database.

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   284 16/11/2015   12:00:17 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      285

Kin-chiu, in a dark corner. The original report on the alleged attack, aired 
on TVB on the morning of 17th October, said the officers had “carried the 
protester to a dark corner, put him on the ground, and punched and kicked 
him”. But that part of the voiceover was removed for a few hours and then 
replaced with another one at noon saying that officers were “suspected to 
have used excessive force” (South China Morning Post, 2014g). In a separate 
incident, more than 140 staff from TVB’s news department joined a sign-in 
and expressed their disagreement with the station management’s judgement on 
that report while, at the same time, the Office of the Communication Authority 
received more than 1,500 complaints due to the “deleted voiceover” (Ming 
Pao Daily News, 2014b). Yuen Chi-wai, the TVB’s news Director, called an 
internal meeting with his staff, which was secretly recorded. The audio clips 
were posted anonymously on YouTube and Yuen criticised the staff “On what 
grounds can we say (officers) ‘dragged him to a dark corner, and punched 
and kicked him’? Are you a worm in the officer’s stomach (to know the 
police) deliberately did this?” (South China Morning Post, 2014g). This case 
clearly showed the media self-censorship within the TVB news, the leading 
news organisation in Hong Kong. The management tries to avoid negative 
reports on police officers, which might provoke the Chinese leaders. After this 
incident, several staffs, who had handled this incident or joined the sign-in, 
were transferred and demoted (Ming Pao Daily News, 2014c). 

Even though radio news has become less influential among the public, 
the pro-China legislators also criticised radio stations’ political stance. Tam 
Yiu-Chung, the chairman of the Democratic Alliance for the Betterment 
and Progress of Hong Kong, accused Commercial Radio intentionally or 
unintentionally of having mobilised people to join the occupy movement 
while the hosts banned the anti-movement sentiment, suggesting that its 
licence renewal should be declined. Ng Leung-sing, another anti-movement 
legislator, criticised both RTHK and Commercial Radio for spending too 
much airtime on discussing the movement, thereby causing social conflicts 
(Ming Pao Daily News, 2014d). However, Wong Yuk-man, a pro-movement 
legislator, condemned the pro-China camp for harming the freedom of the 
press and editorial independence (Apple Daily, 2014c). Overall, the pro-
China side used licence renewal as a weapon to force the radio stations to 
lessen their focus on the occupy movement, compelling them to perform 
self-censorship, or at least not be pro-movement.

7. Expanding Influence of Internet Alternative Media

As aforementioned, Hong Kong people who perceive mainstream media 
self-censorship as a serious problem are more likely to be Internet alternative 
media users. The Umbrella Movement created an opportunity to push more 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   285 16/11/2015   12:00:17 PM



286      Ying-Ho Kwong  

Hong Kong people to pay attention to the Internet alternative media. A recent 
survey showed that people who support the movement were relatively more 
Internet- (85.43 per cent versus 65.48 per cent) and Facebook- (43.84 per cent 
versus 23.62 per cent) active than the opposition. In terms of primary source 
of information, the supporters relied more on social media (30.86 per cent 
versus 5.85 per cent) than TV (19.16 per cent versus 46.82 per cent) (Wong 
and Chan, 2015). The gap between supporters and the opposition is reflected 
by their media usage. In particular, the number of “Likes” on several online 
news media was recorded as a “blooming increase”. Table 3 indicates the 
number and growth rate of “Likes” on several major online news media since 
the Umbrella Movement commenced. 

The findings show that nearly all of the online media recorded con-
siderable increases in terms of the number of “Likes” within 79 days. The 
most significant is for the Passion Times, which established their Facebook 
page in December 2012, which originally had around 60,000 “Likes” before 
the movement but reached more than 286,000, a growth rate of more than 
375 per cent. The second most popular one is the SocREC, which started its 
Facebook page in September, 2010, receiving about 50,000 “Likes” before 
the movement which grew to more than 200,000 with a growth rate over 79 
days of more than 300 per cent. This study further analysed the reasons for the 
rapid expansion of circulation from a content-provider perspective.

Table 3 	 Growth Rate of “Likes” on Facebook Pages of Major Internet Alternative 		
	 Media

	 Joining date	 Number of	 Number of	 Growth rate
	 of Facebook	 “Likes” before 	 “Likes” after	 within 79
	 page	 the movement 	 the movement	 days (%)
		  (28 Sep. 2014)	  (15 Dec. 2014)	

Passion Times	 26 Dec. 2012	 60,000	 286,000	 376.67
SocREC	 27 Sep. 2010	 50,000	 200,200	 300.40
Local Press	 23 Apr. 2014	 12,500	 29,200	 133.60
In-media HK	 8 May 2011	 180,000	 410,800	 128.22
Memehk	 25 Apr. 2013	 37,000	 75,700	 104.59
Speak Out HK*	 14 Jan. 2013	 70,000	 132,000	 88.57
United Social Press	 26 May 2013	 12,000	 22,000	 83.33
852 Post	 13 Nov. 2013	 30,000	 42,600	 42.00

Note: *	 Speak Out HK is an anti-movement Internet alternative media.
Source: 	Author’s analysis; based on figures provided by each Internet alternative 

media and their Facebook page.

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   286 16/11/2015   12:00:17 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      287

Firstly, disappointment with mainstream media resulted in the rise of 
online media. Internet media users believed that mainstream media were 
taking a pro-government stance while online media presented the truth within 
the occupy sites. Wong Yeung-tat, founder of the Passion Times, admitted 
that mainstream media are politically conservative due to the business 
connections with China. According to him, “there are a lot of cases showing 
that mainstream media aim for ‘stability maintenance’. For example, we 
have a video to show how the police officers actively attacked the protesters 
in Mong Kok on 5th November, but TVB news framed it as the protesters 
actively clashing with the police from their voiceover and video cut. Another 
example is the case of Jimmy Lai under attack. We had a full video capturing 
the whole process of how the gangsters attacked Lai but TVB news devoted 
a lot of airtime to capturing how these gangsters were caught by the pickets, 
creating a perception that the pickets used excessive violence. But, these 
witnesses’ act was only for self-protection. Mainstream media have close 
business connections with the mainland so it tends to act like this. I think 
that Hong Kong people do not trust mainstream media and that is the main 
reason for them paying more attention to the Passion Times” (personal 
communication, 16 November 2014). Anthony Lam Yue-yeung, the Chief 
Executive Officer of Memehk, denounced mainstream media for working 
like a “propaganda machine” by delivering anti-movement messages instead 
of reporting the facts to the public (personal communication, 10 December 
2014). Therefore, the people’s distrust in mainstream media is the main 
reason why they now pay more attention to online news reports. 

Secondly, the need for rapid information delivery is important for 
Hong Kong people and why they prefer online media. As the Umbrella 
Movement was an unprecedented incident, many people needed to keep 
updated on the latest information, leading to the huge attraction of online 
media. Wong Yeung-tat commented that the public had paid huge attention 
to this unprecedented movement, so they might want to keep checking their 
Facebook frequently; online media can fulfil this expectation (personal 
communication, 16 November 2014). According to Daniel Cheung, a 
journalist of the SocREC, “most journalists in our team have the login name 
and password of our Facebook account so we can update what we have 
captured directly on our Facebook page without the editors’ approval. In 
other words, we are journalists and editors as well. That is the reason why 
we can provide immediate news without a long editing procedure” (personal 
communication, 17 November 2014). Antony Lam also explained that in 
their reporting procedure journalists can directly upload information to the 
Facebook page about breaking news. He believed that “rapid information is 
the most important attraction of online media but mainstream media may not 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   287 16/11/2015   12:00:18 PM



288      Ying-Ho Kwong  

do this” (personal communication, 10 December 2014). As a result, flexibility 
of online media is the second reason why online media attracts circulation.

Thirdly, online media offer more alternative perspectives which are 
not available from mainstream media. Because of the limited airtime and 
anti-movement political stance, some news may be ignored by mainstream 
media but this is not the case for online media. According to Wong Yeung-
tat (personal communication, 16 November 2014), “we have two to three 
journalists on standby 24 hours a day in each occupy site so they can film 
immediately when any incident happens. But, the journalists in mainstream 
media mostly stay in the ‘journalist zone’: they tend to capture the news 
when something has happened already”. Then, he shared the case of “Ah 
Lung” and declared he was hospitalised due to the torture by police, but 
mainstream media did not report this. “Maybe mainstream media did not 
know him or avoided reporting the violence of police officers, but he is one 
of the protesters and means a lot to us”, Wong added. Anthony Lam (personal 
communication, 10 December 2014) also found that providing alternative 
angles was vitally important for online media. He shared that Memehk 
reported a case of developing environmentally friendly electronics in the study 
room in Admiralty with more than 800,000 views on their Facebook page 
which was certainly “unreported” by mainstream media. According to him, 
“we try to present the ‘pureness’ of the protesters which is seldom captured 
in mainstream media”. 

8.	 Theoretical Implications on Online Alternative Media Development: 		
	 Credibility, Professionalism and Official Recognition

This study examined the public distrust in mainstream media leading to the 
growing attraction of online alternative media. The findings are in line with 
the current literature that most active online alternative media have a clear 
political stance of pro-movement and attempted to mobilise people to join the 
campaign. In fact, online alternative media have long pointed to the increasing 
potential in informing and politically mobilising people (Atton, 2002). Hence, 
some scholars have labelled online alternative media as “critical media” 
(Fuchs, 2010) or “radical media” (Downing, 2001), because many politically 
oriented alternative media have close connections with social movement 
organisations (Atkinson, 2010). Through the case study of the Umbrella 
Movement, this study further highlights some theoretical implications 
concerning the (1) credibility of online media, (2) professionalism of the 
journalists of online media, and (3) official recognition.

Firstly, credibility has long been at the centre of online media studies 
(Golan, 2010). This study found that Internet alternative media put great 
emphasis on covering political gatherings and protests or even mobilising 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   288 16/11/2015   12:00:18 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      289

their audiences to participate in events so media credibility may not be the 
first consideration. According to Wong Yeung-tat, “we post our news reports 
based on ‘factuality’ while we want to present the true story to the audience 
with video and images” (personal communication, 16 November 2014). 
Antony Lam said that “our reporting principle is based on emergency” and 
admitted that “online media have a gap in terms of credibility in most people’s 
eyes when compared with mainstream media. But the Umbrella Movement 
provided an opportunity for Hong Kong society to compare the performance 
between mainstream and online media and we found that our credibility has 
improved in many locals’ eyes” (personal communication, 10 December 
2014). Thus, online media put less emphasis on their credibility but more on 
“factuality and emergency”. The Umbrella Movement created room for online 
media to promote and improve their program and credibility. 

Secondly, media professionalism of Internet alternative media has 
become an important academic debate (Skjerdal, 2011). The editors and 
journalists from Internet alternative media always criticise mainstream media 
for displaying “professional hegemony” while mainstream media question 
whether Internet alternative media are “unprofessional”. This kind of conflict 
between mainstream and online media journalists was clearly reflected during 
the Umbrella Movement. In fact, online media stressed that they were one 
of the protesters, sparking off criticisms by mainstream media. On the other 
hand, traditional media emphasised their objectivity and neutrality in their 
content while their staff received professional training; thus, they challenged 
the political stance and professionalism of online media. Some criticised 
online media journalists for confusing the identities between “protester” 
and “journalist” and accused them of yelling slogans and filming at the 
same time. Also, they emphasised that professional media should persist 
in “independence” as their top priority and report like “a third party” and 
condemned the journalists of online media for not undertaking professional 
training, leading to the criticism of low credibility (Ming Pao Daily News, 
2014e). Conflicts arise when mainstream media challenge the political 
stance of online media and the Internet media criticise mainstream media for 
practising self-censorship. 

Thirdly, the issues of official recognition are another important theoretical 
question on Internet alternative media literature (Wall, 2012). Some Hong 
Kong police officers do not recognise online media as media organisations 
but regard them as protesters with cameras, disturbing the police operations. 
Although many online media journalists possess “press cards”, they are 
not officially recognised by the Hong Kong Journalists Association and 
the government, for this reason police officers sometimes prohibit them 
from reporting. Wong Yeung-tat explained that the Passion Times had been 
registered according to the “Local Newspaper Ordinance” but its journalists 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   289 16/11/2015   12:00:18 PM



290      Ying-Ho Kwong  

cannot attend the government’s press conferences, because their “press card” 
is not officially recognised (personal communication, 16 November 2014). 
Anthony Lam also found that police officers do not recognise online media 
journalists as “registered journalists” and commented that “the police give 
better treatment to mainstream media but my colleagues sometimes face 
disrespect from the police, depending on the officers and operations” (personal 
communication, 10 December 2014). Worse still, Daniel Cheung, a journalist 
from the SocREC, claimed he was tortured by police officers even though he 
had shown his “press pass” (personal communication, 16 November 2014). As 
online media have a close connection with the social movement organisations, 
the police regard them as protesters rather than journalists. 

It should be remembered that although audiences are increasing, the size 
of online alternative media remains relatively small. All my interviewees 
admitted that inadequate funding and manpower were two main challenges 
for operations, because of limited business advertising and donations. Most 
journalists from online media are part-timers or volunteers. In addition, 
online alternative media relies heavily on the Internet, including their official 
websites and Facebook, for news delivery. Thus, cyber-attacks are key 
weapons to threaten online media. The Passion Times has been the victim 
of cyber-attacks since the Umbrella Movement where the hackers used 
the techniques of Distributed Denial of Service (DDoS) to make a website 
unavailable by overwhelming it with traffic from multiple sources. Thus, their 
website was shut down for more than a month during the movement.

9. Conclusion

Existing literatures have long recognise that the Chinese government is 
attempting to control Hong Kong media through co-optation of media owners, 
setting up a norm of political correctness and building on restrictions on 
reporting on the mainland, pressuring mainstream media to practise self-
censorship. The problems of media self-censorship are especially obvious 
in relation to politically sensitive topics namely Taiwan independence, 
the Tiananmen Incident, and the Falun Gong. However, since the birth of 
the Umbrella Movement, it has become a politically sensitive topic, with 
pro-Beijing media portraying it as a threat to the authority of the Chinese 
government. This article examines the case of the Umbrella Movement in 
Hong Kong and exposes the problem of mainstream media self-censorship. 
With increasing public distrust in mainstream media due to tightening 
political control, many Hong Kong people are paying more attention to online 
alternative media.

However, as Hong Kong’s status as a Special Administrative Region 
under Chinese sovereignty has made its regime distinctively resilient, 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   290 16/11/2015   12:00:18 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      291

the strong political control of Beijing is very unlikely to collapse in the 
foreseeable future. While mainstream media have exhibited a pro-China 
stance, online alternative media aim to challenge their symbolic power. 
More importantly, the audiences of Internet alternative media are expected 
to be more politically informed and active, with many of them being more 
critical toward mainstream media with increased negative evaluation of the 
Hong Kong government. In other words, the Internet alternative media have 
captured an alternative political space attracting the critically minded and 
liberal-oriented citizens of Hong Kong. It is expected that Hong Kong will 
be trapped in a growing state-society conflict if the Chinese government does 
not promise a generally acceptable democratic reform proposal. 

It is important to note that online media can have great political impact 
because freedom of expression on the Internet is still relatively free from 
political intervention, unlike on the mainland, as the government has not 
imposed systematic Internet censorship in Hong Kong. But with the rising 
threat of online media informing and mobilising people politically, it remains 
to be seen if political control and interference will be expanded to the Internet, 
affecting the development of online media in Hong Kong.

Notes
+ 		  The author is grateful for the significant support from all interviewees in the 

fieldwork and valuable research assistance from Wing-yung Lai. 
* 		  Ying-ho Kwong 鄺英豪 is currently a postgraduate student at the Department of 

Government and Public Administration of the Chinese University of Hong Kong. 
His major research interests include hybrid regime, political communication and 
social movement. His email contact is <yhkwong3@gmail.com>.

References
Apple Daily (2014a), “無懼鎮壓 六萬人佔中叫梁下台” (Not Scared! 60,000 

Participated in Occupy Central and Urged Leung to Resign), 29 September, p. 
A01.

Apple Daily (2014b), “蘋論：不管挑釁如何猛　和平理性不動搖” (Persist in Peace 
and be Rational), 3 October, p. A08.

Apple Daily (2014c), “商台申續牌 建制派留難” (Pro-Establishment Camp 
Criticized the License Renewal of Commercial Radio), 11 November, p. A12.

Atkinson, J.D. (2010), Alternative Media and the Politics of Resistance, New York: 
Peter Lang. 

Atton, C. (2002), Alternative Media, London: Sage.
Bareiss, W. (2001), “Alternative Radio and Television in South Dakota: A Place 

Study of Public Service Electronic Media in the US”, in M. Bromley (ed.), No 
News is Bad News: Radio, Television and the Public, Harlow: Longman, pp. 
219-242. 

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   291 16/11/2015   12:00:18 PM



292      Ying-Ho Kwong  

Bennett, L.W. and Iyengar, S. (2008), “A New Era of Minimal Effects? The Changing 
Foundations of Political Communication”, Journal of Communication, Vol. 58, 
No. 4, pp. 707-731.

Boykoff, J. (2006), The Suppression of Dissent, London: Routledge. 
Chan, J.M. and Lee, C.C. (1989), “Shifting Journalistic Paradigms: Editorial Stance 

and Political Transition in Hong Kong”, The China Quarterly, Vol. 117, pp. 97-
117. 

Chan, J.M. and Lee, C.C. (1991), Mass Media and Political Transition: The Hong 
Kong Press in China’s Orbit, New York and London: The Guilford Press. 

Chan, J.M., Lee, F.L.F. and So, C.Y.K. (2012), “Journalists in Hong Kong: A Decade 
After the Transfer of Sovereignty”, in D.H. Weaver and L. Willnat (eds), The 
Global Journalist in the 21st Century, New York: Routledge, pp. 22-35.

Cheung, A.S.Y. (2003), “Hong Kong Press Coverage of China-Taiwan Cross-Straits 
Tension”, in R. Ash, P. Ferdinand, B. Hook and R. Porter (eds), Hong Kong in 
Transition: One country, Two systems, London: Routledge, pp. 210-225. 

Cheung, D. (2014), Personal interview, 17 November 2014. 
Ching, F. (1998), “The Hong Kong Press: Will It Remain Free after 1997?”, Asian 

Affairs, Vol. 24, No. 4, pp. 217-225.
Couldry, N. and Curran, J. (2003), Contesting Media Power, Lanham: Rowman & 

Littlefield. 
Couldry, N. (2000), The Place of Media Power, London: Routledge. 
Coyer, K., Dowmunt, T. and Fountain, A. (2007), The Alternative Media Handbook, 

New York: Routledge.
Dahlberg, L. (2007), “Rethinking the Fragmentation of the Cyberpublic: From 

Consensus to Contestation”, New Media & Society, Vol. 9, No. 5, pp. 827-847.
Downing, J. (1988), “The Alternative Public Realm: The Organization of the 1980s 

Anti-nuclear Press in West Germany and Britain”, Media, Culture & Society, Vol. 
10, No. 2, pp. 163-181.

Downing, J. (2001), Radical Media: Rebellious Communication and Social Move-
ments, Thousand Oaks: Sage.

Fuchs, C. (2010), “Alternative Media as Critical Media”, European Journal of Social 
Theory, Vol. 13, No. 2, pp. 173-192.

Fung, A.Y.H. (2007), “Political Economy of Hong Kong Media: Producing a 
Hegemonic Voice”, Asian Journal of Communication, Vol. 17, No. 2, pp. 159-171.

Fung, A.Y.H. and Lee, C.C. (1994), “Hong Kong’s Changing Media Ownership: 
Uncertainty and Dilemma”, Gazette, Vol. 53, pp. 127-133.

Gitlin, T. (1980), The Whole World is Watching, Berkeley and Los Angeles: University 
of California Press.

Golan, G.J. (2010), “New Perspectives on Media Credibility Research”, American 
Behavioral Scientist, Vol. 54, No. 1, pp. 3-7. 

Hájeka, R. and Carpentier, N. (2015), “Alternative Mainstream Media in the Czech 
Republic: Beyond the Dichotomy of Alternative and Mainstream Media”, 
Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, Vol. 29, No. 3, pp. 365-382. 

HKUPOP (2014a), “Do You Think the News Media in Hong Kong Have Practiced 
Self-Censorship?”, available at <http://hkupop.hku.hk/chinese/popexpress/press/
self/year/datatables.html>.

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   292 16/11/2015   12:00:18 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      293

HKUPOP (2014b), “Do You Think the News Media in Hong Kong Have Any Scruple 
When Criticizing the Central Government?”, available at <http://hkupop.hku.hk/
chinese/popexpress/press/china/year/datatables.html>.

HKUPOP (2014c), “People’s Main Source of News”, available at <http://hkupop.hku.
hk/chinese/popexpress/press/main/year/main1_year_chart.html>

Holbig, H. (2003), “Hong Kong Press Freedom in Transition”, in R. Ash, P. Ferdinand, 
B. Hook and R. Porter (eds), Hong Kong in Transition: One country, Two Systems, 
London: Routledge, pp. 159-209. 

Hong Kong Commercial Daily (2014a), “梁振英：堅決反對佔中要脅 籲和平守法”, 
(CY Leung: Opposing Illegal Occupy Central), 29 September, p. A02.

Hong Kong Commercial Daily (2014b), “長期「佔中」將重創香港競爭力”, (Occupy 
Central Weakens Hong Kong’s Competitiveness), 1 October, p. A02.

Hong Kong Economic Journal (2014a), “催淚彈中區清場 示威蔓延九龍”, (Tear 
Gas for Road Clearance), 29 September, p. A01.

Hong Kong Economic Journal (2014b), “撫平社會撕裂主動權在政府”, (Government 
Should Resolve the Social Conflicts), 29 September, p. A02.

Hong Kong Journalists Association (2000), Annual Report 2000 (Patriot Games – 
Hong Kong’s Media Face to Face with the Taiwan Factor), Hong Kong: Hong 
Kong Journalists Association. 

Hong Kong Journalists Association (2001), Annual Report 2001 (Following the Flag 
– China’s Sensitivities Threaten Freedom of Expression in HK), Hong Kong: Hong 
Kong Journalists Association. 

Hong Kong Journalists Association (2007), Annual Report 2007 (Shrinking Margins 
– Freedom of Expression in Hong Kong since 1997), Hong Kong: Hong Kong 
Journalists Association. 

Hong Kong Journalists Association (2009), Annual Report 2009 (Macau Takes the 
Lead – Dangers for Freedom of Expression in Hong Kong), Hong Kong: Hong 
Kong Journalist Association. 

Hong Kong Journalists Association (2014), Annual Report 2014: Press Freedom 
Under Siege, Hong Kong: Hong Kong Journalists Association.

Kenix, L.J. (2011), Alternative and Mainstream Media: The Converging Spectrum, 
London and New York: Bloomsbury Academic.

Kohring, M. and Matthes, J. (2007), “Trust in News Media: Development and 
Validation of a Multidimensional Scale”, Communication Research, Vol. 34, No. 
2, pp. 231-252.

Lam, A.Y.Y. (2014), Telephone interview, 10 December 2014.
Larsson, S. (2014), “Battling Mainstream Media, Commentators and Organized 

Debaters”, Nordicom Review, Vol. 35, No. 2, pp. 77-89.
Lee, C.C. (1998), “Press Self-Censorship and Political Transition in Hong Kong”, The 

International Journal of Press/Politics, Vol. 3, No. 2, pp. 55-73.
Lee, C.C. (2000), “The Paradox of Political Economy: Media Structure, Press 

Freedom and Regime Change in Hong Kong”, in C.C. Lee (ed.), Power, Money 
and Media: Communication Patterns and Bureaucratic Control in Cultural China, 
Evanston: Northwestern University Press, pp. 288-332.

Lee, F.L.F. and Lin, A.M.Y. (2006), “Newspaper Editorial Discourse and the Politics of 
Self-Censorship in Hong Kong”, Discourse & Society, Vol. 17, No. 3, pp. 331-358.

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   293 16/11/2015   12:00:18 PM



294      Ying-Ho Kwong  

Lee, F.L.F. (2007), “Hong Kong Citizens’ Beliefs in Media Neutrality and Perceptions 
of Press Freedom: Objectivity as Self-Censorship?”, Asian Survey, Vol. 47, No. 
3, pp. 434-454.

Lee, F.L.F. (2007), “Strategic Interaction, Cultural Co-orientation, and Press Freedom 
in Hong Kong”, Asian Journal of Communication, Vol. 17, No. 2, pp. 134-147.

Lee, F.L.F. and Chan, J. (2009), “Organizational Production of Self-Censorship in the 
Hong Kong Media”, The International Journal of Press/Politics, Vol. 14, No. 1, 
pp. 112-133.

Lee, P. and Chu, L. (1998), “Inherent Dependence on Power: The Hong Kong Press 
in Transition”, Media, Culture and Society, Vol. 20, No. 1, pp. 59-77.

Leung, D.K.K. and Lee, F.L.F. (2014), “Cultivating an Active Online Counterpublic: 
Examining Usage and Political Impact of Internet Alternative Media”, The 
International Journal of Press/Politics, Vol. 19, No. 3, pp. 340-359. 

Ma, N. (2007), “State-Press Relationship in post-1997 Hong Kong; Constant 
Negotiation amidst Self-restraint”, The China Quarterly, Vol. 192, pp. 949-970.

Manning, P. (2001), News and News Sources: A Critical Introduction, London: Sage.
McChesney, R. (2000), Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in 

Dubious Times, New York: New Press.
Ming Pao Daily News (2014a), “火上加油” (Do Add Fuel to the Fire), 6 October, p. 

A27.
Ming Pao Daily News (2014b), “袁志偉晤記者3小時未解分歧 稱「拳打腳踢」指

控嚴重 聯署「是好事」 顯團結” (Yuen Chi-wai Claims ‘Punch and Kick’ is 
Too Serious), 17 October, p. A08.

Ming Pao Daily News (2014c), “無線助理採主何永康調職 經手7警暗角報道 無
線:不評論” (Job Transition of TVB News, TVB: No Comment), 2 November, 
p. A06.

Ming Pao Daily News (2014d), “譚耀宗：商台節目「鼓勵」佔中或違規” (Tam: 
Commercial Radio Encourages “Occupy Central”), 11 November, p. A08.

Ming Pao Daily News (2014e), “網媒乘佔領彈起有人邊採訪邊示威　公民記者
湧現惹角色混淆質疑” (Confusing Identities of Civic Journalists), 7 December, 
p. A06.

Morone, J. (2013), “New Media, New Organizations, New Politics”, in E. Avril and 
C. Zumello (eds), New Technology, Organizational Change and Governance, New 
York: Palgrave Macmillan, pp. 133-150. 

Online Communication Research Centre (2011), Survey on News Media and Online 
Behavior (全港新聞媒體與網絡行為調查), available at <http://stu.hksyu.
edu/~wkma/ocrc/20111125_updated_HKWideNewsMedia_OnlineBehaviorReport.
pdf>.

Oriental Daily (2014), “亂 示威潮湧 淚彈橫飛” (Chaos! The Wave of Protests: Use 
of Tear Gas), 29 September, p. A01.

Sing Tao Daily (2014), Admiralty became the battlefield Occupy Central attacks Mong 
Kong (金鐘變戰場 警催淚彈驅散 佔中轉攻旺角), 29 September, p. A02.

Skjerdal, T.S. (2011), “Journalists or Activists? Self-identity in the Ethiopian Diaspora 
Online Community”, Journalism, Vol. 12, No. 6, pp. 727-744.

South China Morning Post (2014a), “Universal Suffrage in Great Danger”, 2 Sep-
tember, p. A24.

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   294 16/11/2015   12:00:18 PM



Dynamics of Mainstream and Internet Alternative Media in Hong Kong      295

South China Morning Post (2014b), “Colour Revolution Fears Overblown”, 18 
October, p. EDT14.

South China Morning Post (2014c), “Fears over ‘Radicals’, but Beijing Stands Firm”, 
20 October, p. EDT1. 

South China Morning Post (2014d), “Tycoon may Take Court Action over Anti-
Occupy Protests at His Newspaper”, 14 October, p. EDT4.

South China Morning Post (2014e), “Soy Sauce Attack on Apple Daily”, 23 October, 
p. City1.

South China Morning Post (2014f), “Jimmy Lai gets some Foul Treatment”, 13 
November, p. City2.

South China Morning Post (2014g), “TVB Backs News Chief’s Handling of Police 
‘Beating’”, 18 October, p. City3.

Stroud, N.J. (2008), “Media Use and Political Predispositions: Revisiting the Concept 
of Selective Exposure”, Political Bahavior, Vol. 30, No. 3, pp. 341-366.

Sunshine Magazine (2013), “The Diagram of Taiwan-Hong Kong Business and Media 
Relations”, 28 March, available at <https://lh3.googleusercontent.com/-hmD-
Tf0aFgM/UVPUzFyXM6I/AAAAAAAARnI/PjZHJ3TmRkc/s0/zhengshangguanxi.
jpg>.

Ta Kung Pao (2014), “「佔中」幕後黑手美國無處躲藏” (The “Black Hand” of 
US), 7 November, p. A04.

The Independent (2014), “Hong Kong Grows Up – and Scale of Protests is a 
Warning to Beijing”, 28 September, available at <http://www.independent.co.uk/
voices/editorials/hong-kong-grows-up--and-scale-of-protests-is-a-warning-to-
beijing-9761176.html>.

The Standard (2014), “Occupy Central ‘is Challenging Beijing’”, 10 November, p. 
P06.

Time Magazine (2014), “Hong Kong Stands Up”, 1 October, available at <http://time.
com/3453736/hong-kong-stands-up/>.

Tsfati, Y. and Cappella, J.N. (2003), “Do People Watch What They Do Not Trust? 
Exploring the Association between News Media Skepticism and Exposure”, 
Communication Research, Vol. 30, No. 5, pp. 504-529. 

Tsfati, Y. (2010), “Online News Exposure and Trust in the Mainstream Media: 
Exploring Possible Associations”, American Behavioral Scientist, Vol. 54, No. 1, 
pp. 22-42.

Vines, S. (1999), Hong Kong: China’s New Colony, London: Orion Business.
Wall, M. (ed.) (2012), Citizen Journalism: Valuable, Useless, or Dangerous?, New 

York: International Debate Education Association. 
Wen Wei Po (2014a), “暴力「佔中」警方清場 遭示威者連環衝擊施放催淚彈制

止” (Violent Occupy Central: Use of Tear Gas), 29 September, p. A02.
Wen Wei Po (2014b), “市民開路合法合理 警方更應執法護法” (Police should 

Exercise Road Clearance), 23 October, p. A05.
Wong, W. and Chan, S.H. (2014), “佔中與媒體撕裂 兩個世界如何能接近?” (The 

Gap between Occupy Central Mass Media), 1 December, Apple Daily, available 
at <http://hk.apple.nextmedia.com/news/art/20141211/18965285>.

Wong, Y.T. (2014), Personal interview, 16 November 2014.

IJCS v6n3 combined text 16-11-15.indb   295 16/11/2015   12:00:18 PM


	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 77
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 78
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 79
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 80
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 81
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 82
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 83
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 84
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 85
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 86
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 87
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 88
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 89
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 90
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 91
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 92
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 93
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 94
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 95
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 96
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 97
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 98
	IJCS v6n3 combined text 16-11-15 99

